07.5 2025 • 6 minut čítania

Hrami sme sa vždy naučili oveľa viac

Učiteľ Mgr. Rudolf Rusňák pracuje ako riaditeľ jedného z najstarších spoločensko-herných klubov, s ktorým Albi spolupracuje. Aká bola jeho cesta od rámcového obsahu vzdelávania detí k hravému vzdelávaniu detí pomocou spoločenských hier?

  • Rozhovory

Rudolf, vieme, že pracujete ak učiteľ na Základnej škole. Čím ďalším sa vo svojom profesijnom živote zaoberáte?

Som riaditeľ občianskeho združenia BAFF SA. Okrem toho som učiteľ, mentor, tútor. A taktiež som aj fanúšik neformálneho vzdelávania. V rámci občianskeho združenia pripravujem viaceré vzdelávacie aktivity, outdoorové aktivity, workshopy a kultúrne podujatia zamerané na hravé vzdelávanie detí a efektívne využitie ich voľného času.

Okrem toho, že sa zaoberáte vzdelávaním detí, organizujete herné stretnutia pre deti a aj ich rodičov. Ako ste sa k tejto práci dostali?

Pôsobím na Základnej škole v obci Drienovec. K herným stretnutiam pre deti a ich rodičov som sa dostal úplnou náhodou, keď som reagoval na výzvu na sociálnej sieti. Po registrácii a komunikácii s vedúcim herných klubov ma zaujali ich výhody, a preto som začal herné podujatia organizovať aj ja.

Máte pocit, že vo vašom okolí je u ľudí záujem o spoločenské hry?

V mojom okolí majú ľudia spoločenské hry radi, ale sú ostýchaví ich hrať na verejných podujatiach. Myslím, že by spoločenským hrám prospela väčšia propagácia, lepšia informovanosť rodičov o prínose hrania hier na rozvoj a vzdelávanie detí. Tak by sa zúčastnil väčší počet ľudí.

Galerie - tři obrázky
Galerie - tři obrázky
Galerie - tři obrázky

Na vaše herné stretnutia chodia predovšetkým deti, ktoré sprevádzajú rodičia. Hrajú sa dospelí hry spolu s deťmi alebo len z diaľky pozorujú?

Po dlhom úsilí sa podarilo rodičov taktiež zapojiť. Každým rokom sa ich zapája viac a viac. Komunikujem s rodičmi a snažím sa dohodnúť turnaje aj pre dospelých, keďže je vidieť, že ich spoločenské hry na detskom turnaji zaujali.

Spoločenské hry sa vo svete čoraz viac používajú pri výučbe v škole. Myslíte si, že pri učení naozaj pomáhajú? Používate ich tiež?

Mnoho hier som osobne využil, dokonca často odporúčam tieto hry aj iným vyučujúcim. Je to jedna z dobrých vyučovacích pomôcok. Napriek tomu si myslím, že spoločenské hry vo výučbe sú v mojom okolí ešte v “plienkach“. Bolo by zaujímavé vytvoriť workshopy na túto tematiku, teda na osvetu o ich využití v školskom prostredí a vo vyučovaní.

Učíte hrať sa deti aj dospelých. Ktoré hry hráte najradšej Vy osobne?

Najradšej hrám hry, ktoré vyčaria úsmev a urobia obrovskú zábavu, hlavne pre menšie deti. V poslednej dobe to boli hry : Taco, mačka, koza, syr, pizza, alebo hra Yogi.

Deti v akom veku sa zvyčajne zúčastňujú Vašich herných podujatí? A aké druhy hier sa hrávajú najviac?

Podujatia navštevujú deti rôznych vekových kategórií MŠ, ZŠ aj SŠ. Hrávajú hry strategické, kartové, vedomostné ale napr. aj párty hry. Medzi najobľúbenejšie patria Karak, 6 berie a spomínané Yogi alebo Ubongo.

Keďže sa s deťmi hráte už od malička, myslíte si, že pri hrách zostanú aj vo vyššom veku?

Deti, ktoré navštevujú náš klub, hrajú doma hry s rodičmi a je vidieť, ako s nami rastú. Pamätám si deti, ktoré začínali ako 6-ročné, a teraz hrajú strategické hry ako 12-roční.

Pracujete aj s deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia? Ak áno, pomáhajú im hry s učením, prípadne so začlenením sa do spoločnosti?

Pracujem s takýmito deťmi už viac ako 10 rokov. Hrami sme sa vždy naučili oveľa viac, deti si lepšie zapamätali rôzne úlohy. Pri nich bolo vidieť obrovskú jazykovú bariéru, absenciu spoločenských hier v rodine a celkovo absenciu hrania sa. Vďaka spoločenským hrám sa im zlepšila slovná zásoba, vedomosti o javoch existujúcich okolo nás, predmetoch, celkovo o svete a živote. Deti si začali viac uvedomovať a viac premýšľať. Uvedomovali si a cenili pocit radosti z hry, a tým pádom aj z učenia. Hry sú u nás nástrojom zlepšovania prospechu.

Neuvažovali ste o tom, že by ste s deťmi vytvorili vašu vlastnú hru?

Táto otázka mi raz vŕtala v hlave, ale myslím, že by som potreboval šikovného mentora, ktorý by mi poradil a usmerňoval ma. Preto túto otázku nechávam otvorenú do budúcnosti.

Nejaké slová na záver?

Myslím si, že turnaje sú dobrou príležitosťou pre dobrovoľníkov zo škôl, ktorí sa s nami vedia zdokonaľovať, učiť sa, osvojovať si nové pravidlá hier a poznávať hry, byť dobrými vzormi pre deti, ktoré hrajú v kluboch. My sme takisto vďační za týchto dobrovoľníkov, ktorí sa k nám každoročne vracajú. Aj vďaka nim je priebeh turnaja ľahký a s dobrou atmosférou.

Rád by som poďakoval vzdelávacím inštitúciám, ktoré sa zapájajú do tejto spolupráce a poskytujú nám dobrovoľníkov. A chcel by som vyzvať aj ostatných, ktorí majú chuť a chcú si osvojiť nové hravé spôsoby učenia a precvičovania učiva popri hrách, aby sa nebáli a išli do toho.

 

Text: Ivana Šulganová Foto: MUDr. Rudolf Rusnák, riaditeľ o.z. BAFF SA